Sabtu, 18 Oktober 2014

Speechless

Speechless...

tiada perkataan yang dapat diungkapkan...

hanya senyuman yang mampu ku ukir...

setelah hampir setahun lebih ibtisam melepakkan diri di rumah kerana masalah kesihatan, akhirnya terjawab juga misteri yang menyelubungi ibtisam dan seisi keluarga. Lebih misteri dari misteri nusantara. Walaupon memang sudah dijangka oleh Doktor Pakar di HKK (Hospital Kuala Krai, Kelantan) dan juga Doktor Pakar di HRPZ (Hospital Kota Bharu, Kelantan) dan ibtisam sendiri dapat menjangkakan penyakit ini, tapi tetap terkejut dan terkedu apabila Doktor Pakar sudah mengesahkannya pada 15 Oktober 2014.

Spinocerebellar Ataxia (SCA). Dulu dikenali spinocerebellar degenerative (SCD). Penyakit ini lebih kurang seperti cerebral palsy.

keratan surat rujukan dari Doktor Pakar Neuro untuk Doktor Pakar Otrhopedic

Ibtisam masih lagi perlu dirujuk ke Pakar Orthopedic disebabkan masalah disc tulang belakang, perlu operate @ macam mana.

Kata Doktor, penyakit ini belum ada ubat buat masa ini walaupon teknologi dan sains makin canggih. Ianya tak mampu untuk menemui ubat untuk penyakit saraf ini, very rare disease.

Hanya terapi/fisioterapi sebagai bantuan untuk kuatkan otot2 dan badan. Ubat tiada disediakan. Hanya alternatif bermain fi fikiran Ibtisam di kala ini. Juga doa, solat, zikir dan muhasabah diri.




ALLAH Maha Mengetahui apa yang kita perlu. ALLAH Maha Sayang kita. Kita sahaja yang selalu lupa padaNYA. DIA beri kita sedikit rasa susah dan kita pula gelisah supaya kita tadahkan tangan, memohon dan berharap padaNYA.



Ya ALLAH, terima kasih memberi aku kekuatan dan ketenangan melaluinya...
Ya ALLAH, terima kasih memberi aku Ibu dan adik beadik yang sentiasa bersamaku...
Ya ALLAH, terima kasih memberi aku sahabat2 yang sentiasa memberi sokongan dan melantun doa pada ku, juga menghulurkan sumbangan pada ku dalam bentuk wang ringgit...

hanya aku mampu melafazkan; Jazahumullahu khairan kathiran wa khairal jaza'... Sayangi mereka Ya ALLAH, Kasihi mereka Ya ALLAH...

Terima kasih Ya ALLAH...

Dengan ini, bermulah hidupku secara formalnya (officially) sebagai pesakit spinocerebellar ataxia (SCA). Tumpuanku hanyalah apa yang perlu ku lakukan sesuai dengan kemampuan ku untuk terus hidup selagi ALLAH masih mengizinkan aku bernafas di bumiNYA ini..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan