Sabtu, 22 Disember 2012

Kak Yan Kangan Sama Kamu...

Ya ALLAH....


sungguh aku rindu pada insan yang bernama Nur Nusrah binti Abdul Aziz...

kami berbintikan nama ayah yang sama...

rupa-rupanya, kesusahan hidupnya, seakan dengan hidupku....

namun, ku yakin, hidupnya lebih susah dariku...


Ya ALLAH.....

sungguh dia menyimpan begitu banyak perasaan duka di sebalik senyumannya..
dia begitu tabah berjalan di lorong-lorong duka...
begitu banyak duri menyinggah di setiap lorong singgahannya...

dia begitu sabar dengan ketentuan-MU di dalam warkah hidupnya...


aku yakin dan percaya...
ramai, sahabat-sahabat serumahku..begitu sukar menerima kehilanganya...
begitu pantas...

kadangkala bisikan jahat menyinggah di cuping telingaku...
mengapa doktor melambat-lambatkan prosedur "operation" untuk Nusrah...
mesti Nusrah sempat diselamatkan sebenarnya...
entah-entah doktor sengaja melambat-lambatkan...
mereka sudah biasa dengan kematian...
tiada rasa bersalah menyelubungi qalbu mereka dengan membiarkan Nusrah menderita sendiri...


Ya ALLAH....

saat ini...
masih sukar ku untuk menerimanya...
apatah lagi Yun dan Mai...
mereka lebih rapat mungkin dengan Nusrah....
pasti lebih terasa...

Kehilangan....

memang...
sangat terasa kehilangan....

Nusrah, seorang yang sangat baik, lembut hati dan dirinya...
sopan...
tabah dengan karenah seorang sahabat ni...yang tampak begitu rapat dengan Nusrah...
di mana sahaja ada Nusrah, mesti ada dia...

Dengan dia jugalah, Nusrah eksiden...


Ketetapan-MU....
sungguh berat...


bagaimana aku dapat melayari saki baki hidup ini dalam menunggu bulan Mac 2013 tanpa seorang teman yang amat dikasihi... Nur Nusrah binti Abdul Aziz...


agak hairan....

2-3 minggu sebelum 15 Disember 2012, kemanjaannya dengan diriku baru ku dapat tafsiri...

lewat petang 11 Disember 2012; aku terpaksa bermalam di kolej kerana ada urusan akademik... discussion mini projek Ergonomic Design untuk pembentangan mini projek; "Noisy Work Environment" pada Jumaaat (14 Disember 2012), sempat dia melafazkan sepotong ayat yang begitu menggiris hati ini bila terngiang-ngiang di telinga ku:" kak yan, jangan rindukan saya tau"... dengan mimik wajahnya yang begitu menimbulkan banyak persoalan di hati...

" Kak Yan tak balik rumah malam ni..."; nadanya hampir sedih mungkin...

Ya ALLAH, terasa bersalah meninggalkan Nusrah di minggunya yang terakhir...

bukan sengaja ku meninggalkan Nusrah dan sahabat-sahabat yang lain... aku tiada kenderaan, dah banyak menyusahkan sahabat-sahabat terutama Nusrah... hantar dan amik aku ke kampus...
di minggu terakhir itulah, Nusrah dan 'Ain yang tolong aku, hantarkan pakaian, selipar ke kolej Delima 3... penempatan sementara ku pada minggu tu...

Nusrah mengukirkan senyuman... yang amat berharga...
yang baru-baru ini baru ku dapat mengerti, itulah senyuman yang terakhir buatku... 12 Disember 2012 jam 5.10 - 5.15 petang..

" kak yan, jangan rindukan saya tau"

ALLAH....

memang...
memang kak yan rindu nusrah...
sangat...

"Kak Yan"....
Nusrah panggilku Kak Yan...
pernah Nusrah cakap semasa mereka duk sembang-sembang santai di ruang tamu Baitus Sumaiyah; "Saya sorang je boleh panggil Kak Yan"...

aku hanya tersenyum ketika itu....
tika itu aku di dapur atau di depan bilik air...lupa...


sungguh aku rindu....

Nusrah,
Kak Yan Kangan Sama Kamu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan