Selasa, 6 April 2010

Cinta, Love, Kasih , Sayang Fillah

Kata Maher Zain dalam lagunya; Always be there:

If you ask me about love
And what i know about it
My answer would be
It’s everything about Allah
The pure love, to our souls
The creator of you and me, the heaven and whole universe
The one that made us whole and free
The guardian of HIS true believers
So when the time is hard
There’s no way to turn
As HE promise HE will always be there
To bless us with HIS love and HIS mercy
Coz, as HE promise HE will always be there
HE’s always watching us, guiding us

Bila cinta, kasih, love, sayang dibicarakan tentunya berjuta2 pendapat yang berbeza. Kenapa? Pastinya berbeza mengikut ilmu, pegangan, prinsip masing-masing. Ditanya kepada orang yang ‘alim pastinya jawapannya Cinta hanya untuk ALLAH…Ditanya kepada orang awam, masyarakat biasa, cinta kepada ibu bapa, ahli keluarga, kawan-kawan… Ditanya kepada yang berpasangan sebelum sahnya mereka untuk berpasangan (istilah biasa couple) pasti cinta kepada pasangan masing-masing.

Salahkah mencintai sesama manusia???

Pastinya tidak!!

Kerana sudah menjadi fitrah kejadian manusia ingin dicintai dan mencintai. Tapi, cinta yang bagaimana…itu sebenarnya ramai dalam kalangan manusia akhir zaman ini salah menafsirkan erti cinta, love, kasih , dan sayang. Seterusnya kegagalan untuk menggapai cinta masing-masing memberi kesan negatif kepada diri mereka sendiri. Inilah yang menjadi punca utama penyakit manusia akhir zaman iaitu Wahn. Apa itu WAHN..????

Mari kita sama-sama hayati hadis ini…Khazanah Rasulullah;

Daripada Tsauban r.a berkata: Rasulullah bersabda; (yang bermaksud) “Hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka”. Maka salah seorang sahabat bertanya, “Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?” Nabi sollallahu’alai wasallam menjawab, “Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di lautan, dan ALLAH akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan ALLAH akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit ‘wahn’. Seorang sahabat bertanya; “Apakah wahn itu Ya Rasulallah? Nabi menjawab:”Cinta pada dunia dan takut pada mati.

Amat benar apa yang diceritakan oleh Rasulullah 1400 tahun lebih yang lalu. Cinta yang dizahirkan penuh tipu daya, penuh muslihat yang punya matlamat untuk kesenangan jua kemewahan di dunia semata-mata.

Dari Ahmad Fahmi Zamzam di dalam kitabnya; Hadis 40 Peristiwa Akhir Zaman mendifinasikan “Cintakan dunia” sebagai tamak, rakus, bakhil dan tidak mahu mendermakan harta di jalan ALLAH Ta’ala. “Takutkan mati” pula bermakna leka dengan kehidupan dunia dan akhirat dan tidak ada perasaan untuk berkorban dengan diri dan jiwa dalam memperjuangkan Agama ALLAH.

Ibtisam akui diri ini juga seringkali meletakkan manfaat dunia di hadapan. Sedangkan Cinta, Love, Kasih, Sayang ALLAH lah yang utama untuk kita kejar…hingga ke hujung nyawa… ibtisam juga sering kali leka untuk mengejar habuan dunia…sebab itulah Ibtisam cuba gunakan kemudahan blog ini untuk kita sama-sama ambil manfaat untuk kita menggapai Cinta, Love, Kasih , Sayang Fillah…

Jumpa lagi…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan